Autoreis door Duitsland richting Basel

Toen we onze autoreis richting het Italiaanse Toscane aan het regelen waren hebben we besloten deze in 3 dagen onder te verdelen. Dit omdat we ook met een dreumes van bijna 2 en peuter van 3 aan het reizen zijn en het toch steeds afwachten is wat dat gaat geven.

We leggen de grootste afstand af op onze eerste reisdag. Dit omdat we nu het voordeel hebben dat we van thuis vertrekken. Hier hoeven we niet uit te checken en kennen we de omgeving ook nog het beste. We kunnen dus een stuk vroeger vertrekken waardoor onze kids hopelijk een groot deel al slapend afleggen.

In een vorige blog: “Lange autoreis met peuter.” ben ik al eens ingegaan op hoe je zo\’n reis nu het beste voorbereid. Hieronder beschrijf ik onze eerste dag richting Basel. Dus een dagje om door Duitsland heen te rijden. Dit doen we niet op zijn minst omdat de prijzen om in Zwitserland te overnachten een stuk hoger liggen. Zwitserland ook nog doorrijden wordt voor ons dan ook teveel. Nu houden we wat tijd over voor wat leuke, langere stops.

Welkom op onze eerste reisdag.

Opstaan

We besluiten om niet gedurende de nacht te gaan rijden. Dit om de volgende redenen: als we actief zijn terwijl onze kids slapen dan kunnen we er niet meer voor hun zijn als ze wakker worden. We werken namelijk beiden tot net voor de vakantie dan inpakken en gelijk vertrekken is gewoon on verantwoord. Daarnaast ben je zelf ook minder alert \’s nacht wat het ook al gevaarlijker maakt.

Maar we willen wel van wat voordelen van het \’s nacht rijden gebruik maken. Daarom besluiten we \’s morgens vroeg te vertrekken. Dan slapen onze kinderen met geluk nog een stuk in de auto en hebben we niet teveel slaap gemist waardoor we de reis en de rest van de vakantie ook op een aangename manier kunnen starten.

Laatste inpakken

Daarom staan mijn echtgenoot en ik tegen 5 uur \’s ochtends op. Nog even het laatste inpakwerk: De pannenkoeken, gekoelde dranken, reistas voor onderweg waar nu ook de tandenborstels, haarborstels, kleding voor de eerste 3 dagen, pyjama, …

Daarnaast nam ik de kid entertainment rugzak met hierin:

• 5 luiers, 2 luierbroekjes, vochtige doekjes.
  • wat klein speelgoed voor in de auto:
    • 4 autootjes,
    • 2 geitjes,
    • 2 varkens,
    • 2 dino\’s,
    • een vergrootglas,
    • klein geschenkdoosje met een ridder er in,
    • en de Bumba van Bumba verstoppertje spelen.
  • 2 drinkflesjes voor de kinderen en 2 grote flessen met warme melk.

Kids inladen

Het is nu 5:30 en tijd om de kinderen uit hun bed te halen en aan te kleden. Ze krijgen beiden heel wat laagjes aan. Een pamper, onderbroek, hemdje, T-shirt, trui en een comfortabele lange stoffen broek. Tot slot doen we ze een paar kousen aan zodat hun voeten lekker warm hebben en zetten we ze in hun autostoeltjes. Hun schoenen en sandalen nemen we mee voor onderweg. Maar zonder schoenen zit het voor hun gewoon iets comfortabeler.

Vertrek richting Basel

Iedereen zit in de auto dus we rijden weg. We gaan eerst nog even in Duitsland tanken. Sinds gisteren (1 juni) zijn daar de prijzen verlaagd en daar willen we toch gebruik van maken. Wanneer we er aankomen blijkt dit een vergissing. Ik had beter gisteren even hier in de file komen aanschuiven. Maar 20 minuten later kunnen we dan eindelijk met een volgetankte auto voort.

De kinderen hebben op de achterbank ondertussen hun fles warme melk leeggedronken. Nu de auto weer rijd vallen ze gelukkig weer in slaap. Tegen half 9 zijn ons jongens er klaar mee. Uit, uit, uit, … klinkt het achteraan in de auto. We rijden een parkeerplaats op.

Hier is een mooi groot groen grasveld waarop onze kids mogen rondrennen. We spelen even tikkertje en drinken wat sap. Dit duurde zo\’n 20 minuten. Terug de auto in en de kids krijgen een pannenkoek die ze als ontbijt mogen opeten. Daarna was het tijd om ze kennis te laten maken met de dvd spelers.

Deze had ik van een collega gekregen die ze nog had van zijn kinderen vroeger. Ideaal! Eerst zat er een dvd in van Peter Pan. Hiervoor waren ze duidelijk nog wat te jong. Maar de volgende dvd\’s waren echte voltreffers:

Topfavoriet in onze auto was Lollifanten film. Brandweerman Sam en Thomas de stoomlocomotief waren mijn minst favoriete films. Dit omdat het allemaal korte afleveringen zijn. Zo krijg je dan zelf ook elke 10 a 15 minuten dezelfde deuntjes te horen.

Waterspeeltuin

Tegen de middag was het tijd voor een grote en lange stop. We parkeren onze auto bij de supermarkt. Halen hier wat broodjes en drank voor de lunch.

Daarna lopen we van hier door naar de natuur- en waterspeeltuin (Park am Mäuseturm). Deze ligt op zo’n 600 meter van de supermarktparking.

Hiervoor loop je naar het treinstation en daar steek je de sporen over via de voetgangersbrug. Bij het afdalen van die brug zie je de speeltuin aan je rechterkant liggen.

Dit is echt een geweldige speeltuin voor jong en oud. Het is een natuur- en waterspeeltuin met een vlot, waterpompen, sluizen, … Aan de speeltuin is er ook een kleine cafetaria waar je iets kleins kunt eten. We picknickten op een bank in de speeltuin en de kids konden hun plezier niet op.

Als je waterschoenen zou hebben zijn deze ook handig op deze speelplaats. Want overal rond het water ligt er houtschors. Dit doet zeer als je daarop loopt en kinderen hebben niet echt de gewoonte om op de paadjes te blijven lopen. 😉 Hier zijn we zo’n 2 uur blijven hangen en als het aan de kinderen had gelegen nog langer, maar het was tijd om voort te gaan.

Overnachting

Na de speeltuin zijn we doorgereden tot het Duitse Lörrach. Dit ligt net voor het Zwitserse Basel. Maar daar de overnachtingen in Duitsland een stuk goedkoper zijn dan die in Zwitserland hebben ze hier een appartement gehuurd voor 1 nacht.

We sliepen in de Ferienwohnung Novotny. Dit was een gelijkvloer appartement met een woonkamer, keuken, afgesloten tuintje en 1 slaapkamer hierin was voor ons een kinderbedje gezet waar de achterkant van open was. Voor ons ideaal, want de jongste heeft net voor de vakantie zelf gevonden hoe hij uit zijn ledikantje kan kruipen.

De kinderen vermaakten zich in de tuin met de kiezelsteentjes: torentjes maken, in potjes steken, … Er waren een hoop restaurants en winkels op loopafstand wat fijn is als je al een hele dag in de auto hebt gezeten. Alleen wel jammer dat je om naar binnen te gaan alsnog 7 trappen op moest. Het appartement ligt wat op een heuvel.

Adressen:

• Supermarkt voor lunch met gratis parking:
    Bingerbrücker Str 3
    55411 Bingen am Rhein (Duitsland)
  • Waterspeeltuin bij de lunch:
    Park am Mäuseturm
  • Appartement dag 1
    Pestalozzistrase 22
    79540 Lörrach (Duitsland)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *